САМОМЕНЕДЖМЕНТ ЯК ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОГО ТА ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ: ОГЛЯД СУЧАСНИХ ТЕОРИТИЧНИХ ТА МЕТОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ
DOI: 10.31673/2415-8089.2025.018496
Анотація
У статті досліджено самоменеджмент як ключовий чинник ефективної професійної
діяльності та особистісного розвитку в умовах цифровізації, інформаційного
перевантаження та багатозадачності.
Використано порівняльний аналіз сучасних підходів до самоменеджменту (SMART,
WOOP, OKR, Pomodoro, GTD), а також аналіз емпіричних досліджень щодо їх
впровадження у професійній діяльності.
Встановлено, що самоменеджмент включає цілепокладання, планування часу, управління
увагою та емоціями. Доведено, що впровадження структурованих методів підвищує
продуктивність на 20–40% та знижує рівень стресу. Визначено, що найбільш ефективними
є гнучкі підходи до самоменеджменту, які адаптуються до швидкозмінного середовища та
індивідуальних когнітивних особливостей.
Наукова новизна. Запропоновано комплексний огляд сучасних моделей самоменеджменту
з позицій інтеграції когнітивних, нейронаукових і психологічних аспектів. З’ясовано, що
гнучкі підходи, адаптовані до швидкозмінного середовища, є найбільш ефективними для
професійного становлення й особистісного розвитку.
У межах статті доведено, що впровадження структурованих методик
самоменеджменту (зокрема цифрових інструментів, урахування біоритмів і методів
цілеспрямованого керування увагою) забезпечує приріст продуктивності на 20–40% та
істотно знижує рівень стресу.
Результати дослідження демонструють ефективність гнучких, адаптивних підходів у
середовищах, де поширені багатозадачність та інформаційне перевантаження. Практична
цінність полягає у можливості застосування відповідних рекомендацій менеджерами, HRфахівцями та підприємцями для удосконалення робочих процесів і підвищення якості
професійного та особистісного розвитку персоналу.
Ключові слова: самоменеджмент, планування часу, пріоритетність, емоційний
інтелект, продуктивність.
Список використаних джерел
1. Allen, D. (2001). Getting things done: The art of stress-free productivity. Penguin.
2. Baumeister, R. F., & Tierney, J. (2011). Willpower: Rediscovering the greatest human strength.
Penguin Press.
3. Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Tice, D. M. (2012). The strength model of self-control. Current
Directions in Psychological Science, 16(6), 351–355. https://doi.org/10.1111/j.1467-
8721.2007.00534.x
4. Brown, F., Johnson, H., & Lee, R. (2020). Circadian rhythms and cognitive performance:
Understanding peak times. Chronobiology International, 37(7), 934–945.
5. Cirillo, F. (2006). The Pomodoro technique. Creative Commons.
6. Clegg, D., & Barker, R. (2007). Case method fast-track: A RAD approach. Addison-Wesley.
7. Covey, S. R. (1989). The 7 habits of highly effective people. Free Press.
8. Doerr, J. (2018). Measure what matters: How Google, Bono, and the Gates Foundation rock the
world with OKRs. Portfolio Penguin.
9. Doran, G. T. (1981). There’s a SMART way to write management’s goals and objectives.
Management Review, 70(11), 35–36.
10. Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: Strong effects of simple plans. American
Psychologist, 54(7), 493–503. https://doi.org/10.1037/0003-066X.54.7.493
11. Goleman, D. (1995). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam Books.
12. Kabat-Zinn, J. (2013). Full catastrophe living. Bantam Books.
13. Koch, R. (1998). The 80/20 principle: The secret of achieving more with less. Crown Business.
14. Lieberman, M. D. (2013). Social: Why our brains are wired to connect. Crown.
15. Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and
task motivation. American Psychologist, 57(9), 705–717. https://doi.org/10.1037/0003-
066X.57.9.705
16. Mark, G. (2005). Extreme multitasking at work: Implications for productivity. Communications
of the ACM, 48(3), 60–64.
17. McKinsey. (2022). The future of work: Virtual collaboration and digital productivity. McKinsey
Quarterly.
18. Mischel, W. (2014). The marshmallow test: Understanding self-control and how to master it.
Little, Brown and Company.
19. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and
new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67.
https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
20. Smith, J., & Jones, P. (2023). Neurocognitive aspects of self-management in the digital era.
Journal of Applied Psychology, 108(2), 121–132.
21. Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of
quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94.
https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65